Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Serbia bez pociągów z klasycznych składów wagonowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Data publikacji:
10-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

Na kolejowej mapie Europy zaczyna przybywać krajów, w których kolej pasażerska opiera się całkowicie na pociągach zespolonych. Wcześniej trend ten obejmował głównie kraje wysokorozwinięte, teraz całkowita rezygnacja z tradycyjnych składów wagonowych zagląda nawet do państw byłej Jugosławii. Pociągiem zestawionym z lokomotywy i wagonów nie pojedziemy już w Macedonii Północnej, a w sąsiedniej Serbii został już tylko jeden pociąg, zestawiany z klasycznych wagonów.

Koleje serbskie Srbja Voz niemal całkowicie wycofały z użytku wagony pasażerskie, które jeszcze w ubiegłej dekadzie znajdowały zatrudnienie na znacznej części sieci kolejowej, obsługując przede wszystkim połączenia międzynarodowe.

Rezygnacja z wagonów na rzecz EZT i SZT

Rezygnacja z wagonów na rzecz elektrycznych lub spalinowych zespołów trakcyjnych była możliwa dzięki dużym inwestycjom taborowym, jakie Srbja Voz poczyniły w ostatnich latach. Nie bez znaczenia było też ograniczanie oferty na większości trasach oraz zamknięcie wielu linii o charakterze lokalnym.

Proces eliminacji lokomotyw i wagonów z ruchu osobowego przypieczętowała niemal całkowita likwidacja pociągów międzynarodowych. W aktualnym rozkładzie jazdy 2024/2025 w Serbii kursuje już tylko jeden całoroczny pociąg międzynarodowy do Czarnogóry, nie licząc przygranicznych połączeń wagonami motorowymi z Suboticy do Szegedu.

Rosyjskie i szwedzkie pociągi na liniach „bez druta”

Na niezelektryfikowanych liniach w Serbii można spotkać tylko dwa typy pojazdów spalinowych: nowsze produkcji rosyjskiej i starsze sprowadzone ze Szwecji. Pojazdy rosyjskie to dwuczłonowe wagony motorowe serii 711, wyprodukowane w latach 2011 – 2016 przez Metrowagonmasz, spółkę należącą do grupy Transmaszholding. Tego typu pojazdy jeżdżą po całej Serbii, a od niedawna rosyjskie pociągi kierowane są również do obsługi reaktywowanej międzynarodowej trasy z Suboticy przez Röszke do węgierskiego Segedynu. Węgrzy mają już doświadczenie w eksploatacji rosyjskich pociągów spalinowych. Od 2002 roku na wybranych liniach „bez druta” użytkowane są z powodzeniem podobne SZT, wyprodukowane również przez Metrowagonmash.

We wschodniej części kraju można spotkać starsze pojazdy pochodzące ze Szwecji. Są to ponad 40-letnie jednoczłonowe wagony motorowe serii 710, sprowadzone kilkanaście lat temu jako używany tabor ze Skandynawii. Motoraki obsługują lokalne linie: Zaječar – Majdanpek i Zaječar – Prahovo Pristanište.

Radzieckie jednostki w cieniu Flirtów i Kissów

Podstawowym typem taboru używanym na liniach zelektryfikowanych przy obsłudze pociągów regionalnych i dalekobieżnych są szwajcarskie jednostki elektryczne z rodziny Flirt, wyprodukowane przez koncern Stadler. Srbja Voz posiada Flirty trzeciej generacji w liczbie 39 sztuk. W 2013 r. zakupiono pierwszą partię 18 pojazdów, 8 lat później zawarto kontrakt na kolejnych 21 jednostek, który jest realizowany od 2022 r. w Polsce, w siedleckiej fabryce Stadlera.

Na trasach podmiejskich w obrębie stolicy na torach można jeszcze spotkać relikty pamiętające czasy wielkiej Jugosławii. Chodzi o radzieckie jednostki elektryczne RVR, jakie do Jugosławii dostarczano na przełomie lat 70 i 80 ubiegłego wieku. W Serbii ostatnie egzemplarze tego typu pojazdów są w tragicznym stanie technicznym, a ich los jest już praktycznie przesądzony. W perspektywie 2-3 lat zostaną zastąpione przez nowe pociągi produkcji chińskiej. Koleje Serbskie zamówiły 9 jednostek dedykowanych do obsługi linii lokalnych wokół Belgradu u chińskiego producenta taboru kolejowego CRRC.

Pasażerowie najszybszych pociągów kategorii InterCity, kursujących między Belgradem a Nowym Sadem podróżują dwupokładowymi jednostkami Stadler KISS. Piętrusy oferują najwyższy komfort i osiągają prędkość 200 km/h.

Ostatni skład wagonowy

Międzynarodowy pociąg Lovćen relacji Zemun (Belgrad) – Bar to ostatni klasyczny skład wagonowy, jakim można podróżować w Serbii. Jest to także ostatni pociąg nocny i ostatni mający w zestawieniu wagony inne niż z miejscami do siedzenia. Pociąg kursuje codziennie, zapewniając dogodne połączenie Belgradu ze stolicą Czarnogóry, Podgoricą, i leżącym nad Morzem Adriatyckim Barem. Skład prowadzi wagony z miejscami do siedzenia, kuszetki, wagony sypialne oraz platformy do przewozu samochodów.

Reaktywacja zawieszonych przed kilkoma laty pociągów międzynarodowych do Chorwacji, Bułgarii, Macedonii i na Węgry mogłaby się przyczynić do powrotu części składów wagonowych. Na razie Serbia realizuje największe w historii modernizacje głównych korytarzy transportowych, co ogranicza lub uniemożliwia powrót pociągów międzynarodowych w wielu relacjach.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5